Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Läs mer här.

4 snabba med Magnus Janson, HR-direktör

27 04 2018

Han har varit med från starten och sett Bonnier Solutions växa till vad det är idag. På vägen har många bra beslut fattats – och några mindre bra – men nu har systemen landat i vad de ska vara: ett stöd i att minska den administrativa belastningen. Så att mer tid kan ägnas åt utveckling.

Hej Magnus Janson, HR-Direktör Bonnier AB och styrelseledamot i Bonnier Solutions. Du har varit med på hela Bonnier Solutions resa – hur vill du sammanfatta den?
– Anledningen till att vi ville starta ett shared service center var ju att det arbetssätt vi hade var ohållbart. Ekonomin sköttes till exempel i 66 system på 44 ställen. Så att ursprungstanken var rätt har jag aldrig tvivlat på. Däremot var vi i ledningen kanske lite långt från de faktiska flöden och processer som skulle hanteras, vilket gjorde att det blev en lite “bumpy” start. Men nu tycker jag att vi har landat på ett bra ställe där vi kan börja utnyttja tjänsterna på rätt sätt.

Hur har ni jobbat för att hamna där?
– Dels tror jag att tiden i sig är en verksam faktor när det gäller att ta till sig förändringar. Dels har vi arbetat träget i vårt HR-råd, som samlar koncernens alla HR-chefer, för att hitta justeringar och förbättringar som gör tjänsterna bättre.

Och nu tycker du att systemen börjar användas på rätt sätt. Hur då?
– Bonnier är av tradition en koncern med många starkt självständiga verksamheter. Men nu har många förstått att det inte finns en motsättning mellan att behålla sin särart och att exempelvis använda ett gemensamt lönesystem som minskar den administrativa bördan. Tvärtom, det ger bara mer energi över till att utveckla affären. Du kan lägga mer tid på att rekrytera och utveckla medarbetare, och lite mindre på att bläddra i pärmar. 

Det ger bara mer energi över till att utveckla affären. Du kan lägga mer tid på att rekrytera och utveckla medarbetare, och lite mindre på att bläddra i pärmar.

Finns det något som också slutanvändaren, det vill säga alla era medarbetare, märker av systemet?
– Nja, det är kanske mest HR-cheferna som kan dra nytta av det, än så länge. Om vi har tur så kommer vi snart att kunna börja använda ett digitalt kvittoredovisningssystem. Då kan varje medarbetare fotografera sina kvitton och skicka iväg dem så att de går rakt in i systemet. Där kan man snacka verklig förbättring!

Nolla rosa Created with Sketch.

Fler artiklar

”Jag trivs kanonbra, det kan jag säga med hela mitt hjärta"

Ellinor Tallberg arbetar som HR-generalist.

Nya lagar och regler inom HR och ekonomi från 1 juli 2018

Flera nya lagar och förordningar träder i kraft – eller föreslås träda i kraft – vid halvårsskiftet. Bland annat en ny lag om förmånsbeskattning av medarbetares hälso- och...

Fyra tips för chefer i den digitala tidsåldern

Vad ska en ledare fokusera på just nu för att skapa framtida affärsvärden? I djupintervjuer med 26 av Europas toppchefer ringas fem områden in: analys, data, teknologi, anpassningsbarhet och...